3 populaire supplementen voor krachtsporters

0
2
creatine sporter

De sportschool is ongekend populair. Jij bent waarschijnlijk ook iemand die graag een aantal dagen per week in de sportschool te vinden is en dan werkt aan een mooi en gespierd lichaam. Als je de lat steeds hoger legt, omdat je wilt blijven presteren tot je de beste versie van jezelf bereikt hebt. Dan past krachtsport helemaal bij jou. Heb je er wel eens aan gedacht om je doelen nog sneller te bereiken met verantwoorde en gezonde voedingssupplementen? We vertellen je hier iets over eiwitten, creatine en magnesium.

Wat hebben je spieren nodig?

Om beter te kunnen presteren, wil je continu meer spierweefsel kweken. Je spieren leveren de kracht die je nodig hebt om je krachtsport te beoefenen. Hoe meer spieren, hoe meer kracht, dat staat voor jou vast. Wist je dat elke krachtsportsessie ook een aanslag op je spieren is, waardoor het nodig is om microbeschadigingen te herstellen? Dat betekent dat je voor gezonde spieren om meerdere redenen een continue aanvoer van belangrijke voedingsstoffen nodig hebt.

De rol van magnesium

Voor goed functionerende spieren is het van belang dat de aanhechting aan je skelet niet te wensen overlaat. Welke sport je ook beoefent, je spieren ontvangen signalen van je zenuwstelsel die ze tot actie manen. Voor een gezonde signaaloverdracht en sterke botten heeft je lichaam magnesium nodig. Magnesium is een belangrijk element, dat je vooral binnenkrijgt in minerale vorm. Vrouwen hebben dagelijks 300 mg magnesium nodig; mannen 350 mg. Ben je bezig met spieropbouw, dan kan je behoefte iets hoger liggen.

Verrijk je voeding met extra eiwitten

Volwaardige voeding bevat voldoende eiwitten, de belangrijkste bouwstof voor je spieren. Tijdens een programma van spieropbouw kan je lichaam meer eiwitten nodig hebben. Dit geldt ook voor periodes van herstel, na een wedstrijd, een blessure of ziekte. Dan is het verstandig om extra eiwitten in te nemen. Verrijk je voeding met eiwitsupplementen en kies voor preparaten die gemakkelijk te doseren zijn. Denk bijvoorbeeld aan eiwitten in poedervorm, die je aan een shake kunt toevoegen.

Vergeet creatine niet

Creatine is een stof die je lichaam zelf aan kan maken, maar meestal niet in voldoende mate. Creatine komt van nature voor in dierlijk voedsel, met name in vlees en vis. Creatine speelt een rol in de energiehuishouding van je spieren. Je hebt creatine nodig voor korte krachtexplosies, die schering en inslag zijn voor mensen die krachtsport beoefenen. Neem extra creatine als je bezig bent met een trainingsprogramma of wanneer je dagelijkse voeding weinig vlees en vis bevat. We adviseren dit met name voor vegetariërs en veganisten.

Haal je supplementen bij een betrouwbare leverancier

Creatine, magnesium en eiwitten heb je niet extra nodig als je gezond en gevarieerd eet. Toch kan het voor krachtsporters die op topniveau trainen een uitkomst zijn. Je bereikt je trainingsdoelen vaak sneller en herstelt ook sneller van inspanningen. Ben je van plan om je voeding aan te vullen met voedingssupplementen, haal ze dan bij een betrouwbare leverancier die je ook ter zake kundige adviezen kan geven.