Je conditie opbouwen doe je met deze regels

0
18
conditie

Zou je graag langer en sneller willen hardlopen, of je conditie willen verbeteren om een andere reden? Dan doe je er goed aan je conditie op te bouwen. Dit is niet alleen fijn voor het sporten, maar ook voor je dagelijkse bezigheden zoals het op en af lopen van de trap bijvoorbeeld. Met de regels die in dit artikel staan kun jij ook je conditie opbouwen.

Wat is conditie precies?

Conditie betekent dat je een bepaalde belasting, zoals bijvoorbeeld hardlopen, voor een bepaalde tijd zo lang mogelijk vol kan houden. Als je bijvoorbeeld 5 kilometer loopt in 30 minuten, en over een halfjaar loop je diezelfde 5 kilometer in 25 minuten, dan is je conditie dus verbeterd.

Je conditie wordt beïnvloed door verschillende factoren. De meest voorkomende factoren hebben we hieronder neergezet voor je:

Stress en slaap – wanneer je veel last hebt van stress of ’s nachts niet goed slaapt kan dit een negatieve invloed hebben op je conditie en dus ook je prestaties.

Spierkracht – wil je conditie opbouwen door te gaan hardlopen, dan is het belangrijk dat je genoeg spierkracht in je benen hebt. Heb je dit niet dan zullen je benen al snel gaan verzuren tijdens het rennen. Ook is de kans op blessures groter wanneer je niet genoeg spierkracht hebt.

Lenigheid – als je niet lenig bent kan dit je bewegingsvrijheid beperken, al hoeft dit natuurlijk lang niet altijd zo te zijn. Indien dit wel zo is, zorgt dit voor een negatieve invloed voor het opbouwen van je conditie.

Geslacht – het is bewezen dat vrouwen vaak een minder goede conditie hebben dan mannen. Dit is niets ergs, maar heeft enkel te maken met de erfelijkheid.

Leeftijd – het is niet verwonderlijk dat je conditie afneemt naarmate je ouder wordt, dit is heel normaal. Maar als jij altijd hebt gesport kun je er wel zeker van zijn dat je ook op late leeftijd nog een goede conditie hebt.

Cardiovasculaire uithoudingsvermogen – dit speelt een hele belangrijke rol bij het opbouwen van je conditie en heeft te maken met je bloedvatensysteem en de mate waarin deze zuurstof kan geven. wil je deze vorm van uithoudingsvermogen verbeteren, dan kan dit onder andere door middel van interval- en duurtrainingen.

Hoe bouw je conditie op?

Je conditie opbouwen gebeurt natuurlijk niet zo maar. Dit doe je door het beoefenen van verschillende trainingsvormen. Het is goed om af te wisselen in deze vormen, zodat je lichaam niet aan één trainingsvorm gaat wennen. Daarnaast is het ook belangrijk de sport te blijven doen waarvoor jij je conditie op wilt bouwen. Wil je beter worden in hardlopen, blijf dat dan ook vooral doen.

Duurtraining – deze trainingsvorm is de basis als het gaat om het opbouwen van je uithoudingsvermogen. Je kan deze training onderverdelen in een intensieve en een extensieve variant. Bij de extensieve variant gaat het erom dat je langere afstanden maakt op een laag tempo. Hierdoor kan het lijken alsof het weinig nut heeft, maar dat is zeker niet waar. Het zorgt er namelijk voor dat je uithoudingvermogen groter wordt en je lichaam leert beter om te gaan met energie.

Intensieve duurtraining – deze trainingen zijn ervoor bedoeld je motor op hoge toeren te laten draaien. Dit kun je bijvoorbeeld doen door 60 minuten hard te lopen waarbij je twee keer 20 minuten intensief hardloopt, en tussendoor 20 minuten extensief.

Intervaltraining – hierbij train je met korte intervallen die rondom je omslagpunt liggen. Dit wissel je vervolgens af met korte periodes van rust. Hierdoor leert je lichaam beter om te gaan met melkzuur. Daarnaast helpt het ook je omslagpunt te verhogen.

Hoe vaak en hoe zwaar moet je trainen?

Als je echt van plan bent je conditie te verbeteren doe je er goed aan minstens twee keer per week te trainen. Hierbij is het belangrijk dat de trainingsdagen verdeeld zijn over de week. Wil je graag een snelle hardlooptijd neerzetten, dan zou je drie tot vijf keer per week moeten trainen.

Hoe zwaar die training moet zijn is vooral afhankelijk van je ambitie en startpositie. Je fit- en gezondheid verbeteren kun je doen met duurtrainingen of een intervaltraining als je dit aankan. Heb je echter nog helemaal geen ervaring, of is je conditie heel erg slecht, dan kun je het hardlopen het beste met wandelen afwisselen.

Lees ook: Besparen op je verzorgingsproducten

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here